Directiva privind declarațiile ecologice (Green Claims Directive), retrasă înainte de votul final

Directiva privind declarațiile ecologice (Green Claims Directive), retrasă înainte de votul final

Comisia Europeană a anunțat vineri, 20 iunie 2025, că intenționează să retragă propunerea de directivă care ar fi reglementat modul în care companiile din Uniunea Europeană își promovează produsele ca fiind „verzi” sau „prietenoase cu mediul”. Decizia vine pe fondul opoziției din partea Partidului Popular European (PPE), , care a cerut în mod explicit ca proiectul să fie abandonat.

Propunerea, cunoscută sub numele de Directiva privind declarațiile ecologice (Green Claims Directive), fusese lansată în martie 2023 cu scopul de a combate practicile comerciale înșelătoare legate de sustenabilitate. Documentul introducea cerințe clare: orice afirmație de mediu făcută de o companie ar fi trebuit susținută cu date verificabile și evaluată de o parte independentă. În plus, directiva stabilea condiții stricte pentru folosirea etichetelor ecologice, într-o încercare de a limita proliferarea simbolurilor și certificărilor neclare care, în practică, mai mult încurcă decât lămuresc consumatorii.

Motivele retragerii sunt în principal politice

PPE a susținut că textul este prea complex și ar impune costuri administrative prea mari, mai ales pentru micile afaceri. Deși în forma inițială directiva excludea microîntreprinderile, în cursul negocierilor această protecție ar fi putut fi pierdută. PPE a acuzat și lipsa unei analize de impact detaliate care să justifice reglementările propuse.

Parlamentul European nu ceruse oficial oprirea negocierilor, iar Președinția Consiliului UE, aflată în prezent la Varșovia, a transmis că este în continuare pregătită să participe la discuțiile tehnice programate pentru săptămâna viitoare.

Directiva ar fi oferit un cadru clar echitabil

Pentru companiile care comunică responsabil despre performanțele lor de mediu, știrea poate fi o surpriză. Directiva ar fi oferit un cadru clar echitabil, în care cei care investesc cu adevărat în sustenabilitate nu mai sunt puși în umbră de marketingul agresiv al celor care folosesc „verde” doar ca etichetă profitabilă.

Chiar dacă decizia finală va trebui adoptată oficial de Colegiul Comisarilor, Comisia transmite un semnal  clar: în forma sa actuală, directiva nu va merge mai departe. Problema însă va rămâne: încrederea în informațiile ecologice oferite consumatorilor.

Articole relevante
Abonează-te la Newsletter